Biblioteket app'en

Case

Biblioteket
app’en

Hele dit bibliotek
i én app

  • Klient:
  • Danskernes Digitale Bibliotek
  • Opgaver:
  • Udvikling af app
  • Markedsføringsmaterialer
  • Support
  • År:
  • 2017

Redia har udviklet Biblioteket-app’en, som kan tilgås af alle borgere i Danmark. I foråret 2018 blev Biblioteket app’en implementeret på samtlige danske biblioteker i et tæt samarbejde med DDB, Danskernes Digitale Bibliotek. Redia samarbejder nu med Bibliotekssentralen i Norge om at distribuere Biblioteket-app’en til de norske biblioteker.

Biblioteket-app’en findes til IOS og til Android brugere og kan hentes i App Store og Google Play.

Med Biblioteket app’en på smartphonen kan danske borgere i hele landet udføre stort set alle transaktioner via Biblioteket app’en. Med andre ord: Hele dit bibliotek i én app.

Erfaringsbaseret udvikling

Biblioteket-app’en rummer utrolig mange faciliteter og har en lang række af integrationer til forskellige biblioteksservices og –systemer. Det sker ikke af sig selv, men er baseret på et dybt kendskab til danske biblioteksservices. Gennem ca. 10 år har Redia arbejdet med design- og softwareløsninger til bibliotekerne. Det ses af den sømløse løsning med kompleks funktionalitet, som Biblioteket app’en er blevet til.

Intuitivt design

Når man skal distribuere en ny app til samtlige borgere i Danmark, så skal den være ultra-nem at tage i brug uden nogen barrierer ift. at kunne forstå, hvordan den skal bruges, og alt skal foregå intuitivt og smidigt. Der er derfor lagt et meget stort arbejde i koncept og design af app’en, som også baserer sig på en række brugerundersøgelser forud for udvikling af Biblioteket-app’en.

Brugerdialog

I dag er Biblioteket app’en en del af Danskernes Digitale Biblioteks tilbud til alle danske biblioteker – en ny fælles app. Det blev Biblioteket app’en i december 2017 og kun 6 måneder senere var app’en implementeret på samtlige biblioteker. Det kunne kun ske fordi Redia allerede havde udviklet en ny app til bibliotekerne, som var taget i brug i 16 danske biblioteker.

Den udviklingsproces skete i tæt samarbejde med flere af bibliotekerne, som gav værdifuld input, forslag mv. til udviklingen af forskellige features i app’en. Derudover stillede adskillige biblioteksbrugere op til bruger-interviews og –workshops. Brugerdialogen er garanten for at der udvikles relevante og smidige løsninger til brugerne, og at brugerne i sidste ende tager app’en til sig.

Alle danske biblioteker
er nu på Biblioteket app’en

Danskernes Digitale Bibliotek
og Redia

Danskernes Digitale Bibliotek, DDB, og Redia arbejder tæt sammen om både udviklingen, implementeringen og kommunikationen til bibliotekerne om den nye Biblioteket-app. Der er taget beslutning om at indføre en helt ny support- og guideplatform, som alle biblioteker kan benytte sig af. Platformen kan findes på libry.zendesk.com.

Platform til support

Her findes et stor mængde artikler om opsætning og brug af app’en samt en lang række forskellige markedsføringsmaterialer, som bibliotekerne frit kan benytte sig af, når de markedsfører app’en overfor deres brugere. Platformen fungerer samtidig som support-platform, hvor der indsendes diverse spørgsmål og ønsker.

Find alle guides, support og markedsføringsmaterialerne til Biblioteket-app’en her.

Læs mere om
Biblioteket app’en

Har du lyst
til at høre mere?

Så kontakt os på sales@redia.dk
eller +45 70 20 11 30