Norges nye ambitiøse bibliotek

Case

Norges nye ambitiøse bibliotek

Nyskabende, synligt og tilgængeligt

Det nye hovedbibliotek i Oslo, Deichman Bjørvika, åbnede dørene i juni for et nyt stort bibliotek. Her er der ikke bare bøger, men også ambitioner om meget mere. Biblioteket vil være nyskabende, synligt og tilgængeligt. En vision, som taler direkte til vores DNA i Redia. Vi er derfor ekstra glade for, at vi blev inviteret indenfor, da visionen skulle føres ud i livet.    

Gennem ny teknologi og nye tilbud når biblioteket flere brugergrupper og har et specielt fokus på børn og unge. Alle seks etager på det store bibliotek byder på forskellige tilbud og henvender sig til forskellige aldersgrupper. I denne artikel tager vi dig med rundt og fortæller om de store ambitioner for biblioteket.

Merete Lie, Deichman Bjørvika. Foto: Erik Thallaug

“Her vil I opdage noget som folk, der bruger Deichman, allerede ved, nemlig at biblioteket er vældig meget mere end bøger”

Merete Lie, afdelingsdirektør for Deichman Bjørvika, Oslo Hovedbibliotek

Norsk bibliotek med danske rødder 

Deichman navnet stammer helt tilbage fra danskeren Carl Deichman, som i 1700-tallet skænkede sin store bogsamling til Christiania by med ønsket om, at indbyggerne skulle få det første offentlige bibliotek. I dag er Deichman betegnelsen for Norges største folkebibliotek med 22 biblioteker fordelt i Oslo. Blandt bibliotekerne finder man Deichman Bjørvika – Oslos nye hovedbibliotek.

Byens nye kulturcentrum

Visionen for det store hovedbibliotek er at skabe et samlingspunkt for byens borgere. Biblioteket skal være tilgængeligt for alle og give brugerne et hav af muligheder for at fordybe sig i litteratur, kreativitet og historie.

På biblioteket finder brugerne derfor mange forskellige aktiviteter, hvor man kan udfolde sig kreativt og fordybe sig i projekter. Om man så vil lave en podcast, lære at spille klaver, undersøge forskellig teknologi eller opsætte en debat, er det muligt på biblioteket her.

Deichman Bjørvika. Foto: Erik Thallaug

Deichman Bjørvika. Foto: Erik Thallaug

Cafébesøg, restaurant og adgang til tidligere gemte materialer

På første etage kan brugerne finde reserveret materiale, læse aviser og tidsskrifter, eller besøge både café og restaurant.

I bibliotekets underetage findes en biograf og et auditorium med bar, som holder åbent ved arrangementer. Herudover kan brugerne få adgang til hundredtusinder af bøger, der ellers har været opbevaret i lukkede magasiner.

Smukt børneunivers og skønlitteratur for store og små

På anden etage har brugerne adgang til en verden af skønlitteratur for både børn og voksne. Der er specielt skabt et flot børneunivers med adgang til mange forskellige aktiviteter for de mindste. Her kan brugerne også opleve forfattermøder og andre litterære arrangementer.

Deichman Bjørvika. Foto: Erik Thallaug

Børneafdelingen på Deichman Bjørvika. Foto: Erik Thallaug

Deichman Bjørvika. Foto: Erik Thallaug

Alverdens muligheder for kreativitet

På tredje etage udfolder kreativiteten sig. Brugerne har her adgang til et værksted med 3D printer, symaskiner og meget mere.

Etagen åbner for et univers af musik, film, tegneserier og spil. Her tilbyder biblioteket også eksempelvis udlån af forskellige værktøjer som vinkelslibere, lasermålere eller pudsemaskiner.

Plads til fordybelse

På bibliotekets øverste to etager finder brugerne rum og fred til fordybelse. Her findes en masse studierum, studiepladser, en læsesal og gode siddepladser med mulighed for at læse en god bog og nyde udsigten over Oslofjord.

Deichman Bjørvika. Foto: Gatis Rozenfelds

Libry Butler. Foto: Nikolaj Blegvad

Altid selvbetjening indenfor rækkevidde

Deichman Bjørvika regner med at runde 2 millioner gæster om året og har i den grad skabt smukke rammer for deres brugere. Selvom biblioteket består af store rum og mange forskellige etager, har brugerne aldrig langt til god selvbetjening.

Biblioteket tilbyder sine brugere adgang til 50 nye Libry Butler selvbetjeningsautomater, som er udviklet specielt til hovedbiblioteket i et samarbejde mellem Redia, vores norske partner Biblioteksentralen og Deichman.

Personalet møder brugerne i biblioteksrummet 

Da vi sammen med biblioteket skulle udvikle nye selvbetjeningsautomater, startede vi også arbejdet med et mobilt værktøj, som samler hele bibliotekssystemet ét sted, og giver bibliotekaren frihed til at bevæge sig væk fra skranken og møde brugerne overalt i biblioteksrummet.

Det var bibliotekets ambition at gøre personalet langt mere tilstedeværende for brugerne. Med Libry Assist har personalet på Deichman Bjørvika nu alle informationer lige ved hånden og kan tage godt imod bibliotekets brugere.

Deichman Bjørvika. Foto: Erik Thallaug

Læs mere om produkterne her

Har du lyst
til at høre mere?

Så kontakt os på sales@redia.dk
eller +45 70 20 11 30