Nem selvbetjening på nyt hovedbibliotek i Oslo

Case

Nem selvbetjening på nyt hovedbibliotek i Oslo

Selvbetjening lige ved hånden

Brugerne på det nye hovedbibliotek i Oslo, Deichman Bjørvika, har aldrig langt til god selvbetjening. 50 nye selvbetjeningsautomater fordelt over hele biblioteket sørger for nem og hurtig adgang til bibliotekets selvbetjening.

Automaterne er udviklet specielt til det nye hovedbibliotek i et samarbejde mellem Biblioteksentralen, Deichman og Redia.

Artiklen er skrevet med inspiration fra vores samarbejdspartner Biblioteksentralen.

Børneafdelingen på Deichman Bjørvika. Foto: Erik Thallaug

En løsning baseret på slutbrugerens behov

Selvbetjening skal være nem og intuitiv for brugerne. Brugerne skal kunne finde netop de funktioner og informationer, de har brug for. Ikke mere og ikke mindre. Derfor præsenterede vi Deichman for Libry Butler – en selvbetjeningsautomat, som sætter brugeren i centrum.

Jonas Svartberg Arntzen, Produktejer hos Deichman, har arbejdet tæt sammen med Redia og Biblioteksentralen i udviklingsprocessen. Her fortæller han, hvad der var vigtigt for Deichman:

“Vi så en mulighed for at bygge en selvbetjeningsløsning med fokus på slutbrugerbehov. En løsning, der fungerer godt teknisk og bruger moderne API’er til at tale med bibliotekssystemet”.

Stærkt samarbejde med meget læring

Deichman har været med i hele processen fra kortlægning af behov, til designfaser og i selve udviklingen.

“Vi har været tæt involveret i udviklingen og i sidste fase med test og overlevering. Det har næsten været som at gøre det internt, bare med en anden partner med sig” fortæller Jonas Svartberg Arntzen.

Jonas Svartberg Arntzen på Deichman Bjørvika. Foto: Nikolaj Blegvad

Redia har faciliteret alt og lavet designarbejdet på Libry Butler. Vi har lænet os op af deres kompetencer fra design til færdigt produkt

– Jonas Svartberg Arntzen, produktejer hos Deichman

Brugertest på Deichman Bjørvika. Foto: Redia

Gennemtænkt selvbetjening

Udviklingen af den nye Libry Butler er baseret på gentagne brugertest. Her har vores user experience designer observeret og været i tæt dialog med bibliotekets brugere. Naturligvis er også Deichman’s egne erfaringer blev inddraget i udviklingen.

Allerede fra start havde Deichman nemlig en klar fornemmelse af, hvilke funktioner, der skulle med i den endelige version. Resultatet blev en selvbetjeningsløsning, der er ikke bare er let at gå til for brugerne, men som også gør bibliotekets arbejde nemmere.

Nye funktioner til den danske Libry Butler

Den nye og forbedrede udgave af Libry Butler kommer naturligvis også til Danmark. De danske biblioteker kan allerede nu glæde sig til et opdateret design og adgang til helt nye funktioner som bl.a. en huskeliste, Min side og en lang række ekstra moduler, som kan tilvælges.

Libry Butler på Deichman Bjørvika. Foto: Nikolaj Blegvad

Læs mere om

Har du lyst
til at høre mere?

Så kontakt os på sales@redia.dk eller +45 70 20 11 30