Et unikt værktøj udviklet til Deichman

Case

Et unikt værktøj udviklet til Deichman

Overblik over tusindvis af materialer

Flere tusind materialer er blevet flyttet til Oslos nye hovedbibliotek. Materialerne er sat på hylderne og registreret med hjælp fra det nye mobile værktøj Libry Assist. Med Libry Assist har biblioteket fået et redskab, der giver de ansatte et bedre overblik over materialerne, samler bibliotekssystemet og bringer biblioteket i front med moderne teknologi.

Libry Assist er udviklet specielt til det nye hovedbibliotek i et samarbejde mellem Deichman, Biblioteksentralen og Redia.

Artiklen er skrevet med inspiration fra vores samarbejdspartner Biblioteksentralen. Citat i artiklen er hentet fra interview mellem Deichman og Biblioteksentralen på bibliotekeneshus.no.

Libry Assist i brug. Foto: Nikolaj Blegvad

Alle informationer ved hånden

Deichmans store ambition er at gøre personalet langt mere tilstedeværende for brugerne. Med bibliotekssystemet i én app har personalet på Deichman nu alle informationer lige ved hånden – det giver bibliotekaren frihed til at bevæge sig væk fra skranken og møde brugerne på det seks etager store bibliotek.

En givende og lærerig proces

Kjersti Steien er ansat som bibliotekar ved IT-afdelingen på hovedbiblioteket og har været med i processen fra start. Hun har blandt andet afdækket personalets behov og været med til at finde de bedste løsninger.

Samarbejdet mellem Deichman, Biblioteksentralen og Redia har været en givende og lærerig proces, der har givet det nye hovedbibliotek et unikt værktøj, som gør hverdagen lettere for de ansatte.

Bibliotekar, Kjersti Steien. Foto: Nikolaj Blegvad

Vi startede arbejdet med projektet i foråret 2019. Først kom Redia og Biblioteksentralen med forslag, og efterfølgende fandt vi ud af, at det var nødvendigt at arbejde endnu tættere. Vi koblede os på for at finde ud af, hvad vi havde behov for, og hvad vi kunne levere i vores API’er. Det er f.eks. os selv, som styrer hvilke statusser på materialet, der kan ændres.

– Kjersti Steien, Bibliotekar hos Deichman Bjørvika

Libry Assist i brug. Foto: Nikolaj Blegvad

Et tæt samarbejde med gode resultater

Samarbejdet mellem Deichman, Biblioteksentralen og Redia har været tæt og konstruktivt. God kommunikation har været noget af det vigtigste og har skabt et stærkt fundament for projektet.

Kjersti Steien understreger også værdien af at udvikle sammen:

“Jeg synes, det er rigtigt godt at arbejde på denne måde, hvor man kan være med og udvikle produktet sammen. Hvis vi bare skulle have bestilt et produkt, som var færdigt, så tror jeg ikke, vi havde fået den samme værdi, som vi har nu.”

Libry Assist til danske biblioteker

Samarbejdet med Deichman fortsætter løbende, så det mobile værktøj bliver endnu bedre og tilbyder flere nyttige funktioner.

Vi er allerede nu i gang med at implementere Libry Assist på de første danske biblioteker. Hold øje her på hjemmesiden eller gennem vores nyhedsbrev, for i februar fortæller vi om planen for implementering i Danmark. I kan allerede nu godt begynde at glæde jer til at tage Libry Assist i brug.

Læs mere om

Har du lyst
til at høre mere?

Så kontakt os på sales@redia.dk eller +45 70 20 11 30