Biblioteket 3.0

Case

Biblioteket 3.0

Stor opdatering undervejs

  • Opgaver:
  • Udvikling
  • Kunde- og bruger dialog
  • Design
  • Software, hardware
  • År:
  • 2019

Med over 237.000 unikke brugere er Biblioteket-app’en blevet taget rigtig godt imod af landets biblioteker og deres brugere. Det har banet vejen for et nyt design af app’en som lanceres dette efterår.   

Her kan du læse, hvordan app’en bliver designet, så den tilpasses biblioteksbrugerne, og hvilke nye funktioner du kan forvente at se i opdateringen.

Den svære kunst: det simple design

“Overskueligt og simpelt!” Der var stor positivitet at spore under vores brugertest af den nye navigation i Biblioteket-app’en. 

Hovedfokus for det nye design har været at gøre de mest brugte features let tilgængelige for brugeren. Dette giver plads til de nye efterspurgte funktioner, som brugerne også har i vente henover efteråret.

For at sikre et simpelt design, er de mest brugte funktioner delt ind under følgende tre kategorier: Søg, min profil og mit bibliotek. 

Den nye bundmenu i app’en giver biblioteksbrugeren nem adgang til de mest gængse funktioner.

En altafgørende inddragelse af brugerne

“Alle vores produkter gennemgår brugertests. Det er vigtigt for os, at inddrage slutbrugeren mest muligt i udviklingen” – Mette Esager, User Experience Designer, Redia. 

Der er forud for det nye design lavet et stort forarbejde med workshops og tests, som har inddraget brugerne.

Kvalitetssikring af designet inden lancering

Vi har et rigtig godt samarbejde med landets biblioteker og dermed testes det nye design også af forskellige biblioteker inden lanceringen. Tanken er at bibliotekerne kan udfordre app’en med handlinger, som man ved, brugerne vil kunne have problemer med. Således kvalitetssikres app’en.

Som bibliotek er I altid velkommen til at kontakte os på support@redia.dk, hvis I ønsker at være testere af vores produkter.

Bibliotekernes brugere kan se frem til en mere brugervenlig app, som har alle de mest brugte funktioner let tilgængelig i bundmenuen.

I bundmenuen findes hjem, søg, min side og mit bibliotek.

Designeren er brugerens advokat

Som vores designer Mette Esager selv beskriver det, er det hendes vigtigste opgave at holde brugeren for øje. Med dette udgangspunkt har Mette samlet inputs til det nye design gennem flere forskellige kanaler. 

Først og fremmest gennem direkte dialog med brugerne via workshops og tests. Yderligere analyserer Mette løbende brugen af app’en, så vi altid ved hvilke funktioner brugerne benytter mest.

Analyser af brugernes adfærd i app’en, har for eksempel identificeret en problematik i app’ens nuværende søgefunktion: “En stor del af brugerne søger på en bestemt genre, eksempelvis “krimi”. Her giver app’en ikke et tilfredsstillende søgeresultat og det optimerer vi med det nye design” – Mette Esager, User Experience Designer, Redia.

Ud over brugeren ser vi også landets biblioteker som en vigtig samarbejdspartner i udviklingen. I det nye design, har vi eksempelvis lavet en særlig søgeside med populære kategorier kvalificeret af bibliotekarer. Herudover modtager vi en masse gode inputs og forslag fra bibliotekerne og alle disse komponenter bliver taget med i overvejelserne og designet af app’en.

Læs mere om
Biblioteket-app’en

Har du lyst
til at høre mere?

Så kontakt os på sales@redia.dk
eller +45 70 20 11 30